Web'ish and rubbish

Innhold for web, strategi, organisering

Webometrics kårer NTNU til Nordens beste universitet på nett

Hvert år leverer spanske Webometrics en rangering av verdens universiteter og hvordan de presenterer seg på nett. Avisene trigges av denne type rangeringer og presenterer hvert år vinnere og tapere.

Det har fremdeles ikke skjedd at avisene gidder å studere kriteriene for hvordan Webometrics rangerer  de ulike universitetenes nettsider. Det at de gir pluss for et høyt antall websider (teller 20%) gjør i hvert fall meg rimelig skeptisk.

Rune Andersen ved NTNU skrev i 2009 en god analyse av webometrics kriterier hvor han går igjennom de fire kriteriene.  Målingene har blitt justert noe siden den gang, men selve kriteringene er de samme, de sier klart i fra om at Webometrics måler kvantitet og ikke nødvendigvis kvaliteten på det som ligger ute.

  • Nettstedets størrelse: 20%
  • Antall sider som lenker inn til nettstedet: 50%
  • Antall dokumenter (pdf, doc, ppt): 15%
  • Antall artikler som er finnbare via Google Scholar og SciMago forskningsgruppe: 15%

Nettredaktørene ved  de ulike universitetene blir neppe opphisset av resultatene for sitt universitet, uansett om de er gode eller dårlige. Klart det er hyggelig for NTNUs omdømme å få positiv omtale i avisene. Akkurat nå hyler det inn med gratulasjonsmail og vi får bra kred på Facebook og Twitter.

Men som fasit for brukernes fornøydhet er ikke rangeringen spesielt nyttig. Der er det – som alle nettredaktører vet – brukbarhetstestene som gjelder: Får du utført de oppgavene du er her for å løse? Får du løst dem kjapt? Finner du den informasjonen du trenger? Og så videre.

Det som derimot varmer hjertet til en som jobber med web, er Webometrics grunnleggende forståelse av nettet som et utrykk for aktiviteten ved et universitet:

Forskergruppen mener det å være til stede på internett, bedre reflekterer en stor gruppe variabler som inngår i et universitets hovedoppgaver, nemlig undervisning, forskning og kunnskapsformidling. (Sitat Adresseavisen.)

For et universitet er det såklart viktig å brette seg ut. Det handler om åpenhet og å spre kunnskap utenfor universitetets grenser. Om å bli sett, bety noe. Men det trenger man ikke nødvendigvis å gjøre på eget nettsted. Sosiale medier vokser, ansatte blogger forskningsresultater, de twitrer meninger som kan nå langt ut over det en forskningsrapport i pdf kan gjøre. Det er ikke lenger slik at innhold plasseres på eget nettsted.

Noen av oss som jobber med NTNUs web sitrer av spenning foran hver rangering. Ikke fordi vi er spente på hvor høyt NTNU har havnet på rangeringen, men 1) om avisene går på limpinnen i år, og 2) om Webometrics denne gangen har endret på kriteriene. Kanskje neste år, da.

Advertisements

2 responses to “Webometrics kårer NTNU til Nordens beste universitet på nett

  1. Lars Meisingseth februar 7, 2012, kl. 1:38 pm

    Selvsagt går de på limpinnen, finnes det journalister som ikke ukritisk svelger alt sånn stoff (utenom fagmedier, Klassekampen etc)? Gå bak resultatene og analysere selv? HAHAHAHAAHA, den var god du!

  2. Pingback: Kan UiB måles på nettsidene?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: